Leczenie migreny toksyną botulinową w MD Clinic.

28 stycznia 2017

Ból migrenowy bywa bardzo silny i często towarzyszą mu nadwrażliwość na światło, głośne dźwięki lub zapachy/aromaty, jak również nudności i/lub wymioty. Napady migreny znacznie ograniczają funkcjonowanie chorych oraz istotnie wpływają na ich jakość życia.

Czym jest migrena?

Według Międzynarodowej Klasyfikacji Bólów Głowy migrenę przewlekłą diagnozuje się w przypadku występowania u chorego bólu głowy podczas 15 lub więcej dni w miesiącu przez okres co najmniej 3 miesięcy, z których bóle głowy mają charakter migrenowy przez co najmniej 8 dni w miesiącu, w sytuacji gdy pacjent nie nadużywa leków.

Toksyna botulinowa – nie tylko w medycynie estetycznej.

Toksyna botulinowa, potocznie zwana botoksem, wytwarzana jest przez bakterie Clostridium botulinum. W medycynie stosowana jest od wielu lat. Początkowo używana była w leczeniu dystonii szyjnej, spastyczności, zeza, kurczu powiek, a także nietrzymania moczu. Używana jest powszechnie w medycynie estetycznej w celu usuwania zmarszczek twarzy. W ostatnich latach stosowana jest także w leczeniu migreny przewlekłej.

Przebieg leczenia i jego efekty

Leczenie migreny przewlekłej toksyną botulinową to leczenie bezpieczne oraz komfortowe dla pacjenta. Składa się z serii wstrzyknięć bardzo małych ilości toksyny botulinowej w mięśnie czoła, skroni, potylicy i szyi. Zabieg nie wymaga znieczulenia, bezpośrednio po zabiegu pacjent może iść do domu. Jedyne ograniczenie dotyczy zakazu spożywania alkoholu w tym dniu i wykonywania czynności powodujących rozgrzanie organizmu, wywołujących rozszerzenie naczyń i przyspieszenie przepływu krwi.

Lek zaczyna działać po około 3 dniach od jego podania osiągając szczyt działania po około 14 dniach. Działanie leku utrzymuje się przez około 3-6 miesięcy. Na początku leczenia migreny przewlekłej toksyną botulinową zaleca się powtarzanie terapii co 12 tygodni.

Poprawę notuje się u większości pacjentów. U części chorych dochodzi do całkowitego ustąpienia bólów głowy, a u pozostałych obserwuje się zmniejszenie liczby dni w miesiącu z bólem głowy oraz wyraźny spadek natężenia bólu. Liczne badania dowodzą, że terapia toksyną botulinową poprawia jakość życia pacjentów cierpiących na migreny przewlekłe.

Objawy uboczne toksyny botulinowej pojawiają się rzadko i zawsze mają niewielkie nasilenie i są w pełni odwracalne. Czasami, jak podczas każdego zastrzyku, mogą wystąpić objawy uboczne w postaci nieznacznego bólu podczas podawania, zaczerwienienia lub małych krwiaków w miejscu wstrzyknięcia.

Leczenie jest przeciwwskazane u osób:

- u których występują choroby skóry w miejscu podawania toksyny,

- o znanej nadwrażliwości na kompleks neurotoksyny,

- w ciąży lub w czasie karmienia piersią.

W MD Clinc prowadzimy leczenie toksyną botulinową migreny przewlekłej. Zabiegi wykonuje dr hab. n. med. Iwona Sarzyńska-Długosz, która posiada stosowne uprawnienia, certyfikaty i doświadczenie w tym zakresie.