Informacje dla pacjenta

Dane do przelewu

nazwa: MD CLINIC Przychodnia Wielospecjalistyczna

            ul. Sienna 83, 00-815 Warszawa

tytuł: ”imię i nazwisko pacjenta, konsultacja doktor ……”

numer konta:  08 9226 0005 0038 8260 2000 0010    

Prosimy o przesłanie potwierdzenia przelewu na adres: przelewy@mdclinic.pl

Regulamin usług telemedycznych

Prawa i obowiązki pacjenta

              Prawa Pacjenta stanowią integralną część praw człowieka

  • prawo do poszanowania jako osoby ludzkiej

  • prawo do samodecydowania

  • prawo do poczucia bezpieczeństwa własnej osoby i prawo do poszanowania prywatności

  • prawo do poszanowania wyznawanych wartości moralnych i kulturowych

  • prawa do poszanowania swoich przekonań religijnych i filozoficznych

            Pacjent ma prawo do informacji o:

  • stanie swojego zdrowia

  • proponowanych procedurach leczenia, o ryzyku zawartym w proponowanej procedurze leczenia

  • przewidywanych korzyściach leczenia oraz skutkach zaniechania leczenia

  • rozpoznaniu, rokowaniu i postępie leczenia

  • personelu odpowiedzialnym za leczenie i opiekę nad nim

  • przepisach i zwyczajach określających jego pobyt w zakładzie leczniczym

            Pacjent ma prawo być nie informowanym, o ile wyraźnie przedstawi takie życzenie oraz ma prawo wskazać osobę,

            która będzie informowana w jego imieniu. Każda informacja o stanie zdrowia jest prawnie chroniona.

           Pacjent ma prawo do:

  • intymności i poszanowania godności w czasie udzielania świadczeń zdrowotnych

  • dostępu do dokumentacji medycznej dotyczącej jego osoby

  • wyrażania w sposób świadomy, dobrowolny i swobodny oświadczeń (zgody) na proponowane działania medyczne

Zgoda na działania medyczne może być udzielona przez przedstawiciela prawnego.  Gdy wymagana jest zgoda

przedstawiciela prawnego, a w danej chwili nie ma możliwości uzyskania takiej zgody, to w stanach nagłych powinna

być podjęta natychmiastowa interwencja medyczna bez jego zgody.

          Pacjent  w przypadku naruszenia jego praw ma możliwość złożenia skargi do:

  • Kierownika podmiotu leczniczego

  • Rzecznika Praw Pacjenta

  • Rzecznika Odpowiedzialności Zawodowej Lekarzy w Okręgowej  Izbie Lekarskiej

  • Rzecznika Odpowiedzialności Zawodowej w Okręgowej Izbie Pielęgniarek i Położnych

  • Ministerstwa Zdrowia

  • Rzecznika Praw Obywatelskich

Pacjent ma prawo, w razie zawinionego naruszenia jego praw, wystąpić z pozwem cywilnym do sądu rejonowego

właściwego dla siedziby podmiotu leczniczego.

Obowiązkiem Pacjenta przebywającego na terenie zakładu leczniczego jest:

  • przestrzegać Karty Praw i Obowiązków Pacjenta

  • przestrzegać obowiązujących przepisów

  • przestrzegać zaleceń lekarskich i pielęgniarskich

  • okazywać szacunek osobom odpowiedzialnym za leczenie i opiekę

  • nie szkodzić innym pacjentom

  • nie niszczyć wyposażenia zakładu leczniczego

  • przyczyniać się do tworzenia partnerskich relacji z otoczeniem

Szczegółowy wykaz praw pacjenta zawarty jest w Ustawie z dnia 6 listopada 2008r.

o prawach pacjenta i Rzeczniku Praw Pacjenta (Dz. U. z 2009 r. Nr 52,poz.417)

dostępnej w Recepcji Przychodni Wielospecjalistycznej MD Clinic

Informacje o przetwarzaniu danych osobowych

1. Administrator Danych

Administratorem Pani/a danych osobowych jest MD Clinic Sp. z o. o. z siedzibą ul. Sienna 83 00-815 Warszawa,

tel. +48 22 620 18 55

.

2. Inspektor ochrony danych
W sprawach związanych z przetwarzaniem danych osobowych skontaktować się z nami można w następujący sposób:
- listownie na adres: ul. Sienna 83 00-815 Warszawa

.

3. Cel przetwarzania danych
Dane będą przetwarzane w celu:
- świadczenia usług medycznych,
- leczenia przez osoby trudniące się zawodowo leczeniem lub świadczeniem innych usług medycznych
- prawnie uzasadnione cele przetwarzania danych osobowych
- w związku z realizacją przepisów prawa
- promocji produktów i usług własnych, (po uzyskaniu zgody)
- archiwizacji danych zgodnie z przepisami prawa
- zapewnienia bezpieczeństwa osób i mienia (monitoring wizyjny kliniki).

4. Podstawa prawna przetwarzania danych

Podstawa prawna przetwarzania danych wynika w szczególności z :

- Ustawy z dnia 6 listopada 2008 r. o prawach pacjenta i Rzeczniku Praw Pacjenta,

- Ustawy z dnia 5 grudnia 1996 r. o zawodach lekarza i lekarza dentysty,

- Ustawy z dnia 15 lipca 2011 r. o zawodach pielęgniarki i położnej,

- Ustawy z dnia 15 kwietnia 2011 r. o działalności leczniczej,

- Ustawy z dnia 28 kwietnia 2011 r. o systemie informacji w ochronie zdrowia.

- Rozporządzenie Ministra Zdrowia z dnia 9 listopada 2015 r.w

sprawie rodzajów, zakresu i wzorów dokumentacji medycznej oraz sposobu jej przetwarzania

5. Okres przetwarzania danych
Dane będą przechowywane przez okres wynikający z przepisów prawa dotyczących obowiązku prowadzenia i przechowywania dokumentacji medycznej.

6. Odbiorcy danych
Dane mogą być udostępniane w celu prawidłowej realizacji usług:

- podmiotom w celu zapewnienia prawidłowej realizacji usług

- podmiotom przetwarzającym dane w imieniu administratora danych,

- podmiotom uprawnionym przepisami prawa,

- podmiotom upoważnionym przez Pana/Panią.

7. Prawa związane z przetwarzaniem danych osobowych

Przysługują Pani/Panu następujące prawa związane z przetwarzaniem danych osobowych:

- W przypadku przetwarzania danych w celach marketingowych na podstawie prawnie uzasadnionego interesu przysługuje Pani/Panu prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania a w przypadku wyrażenia zgody na przetwarzanie danych do jej wycofania.,

- prawo dostępu do danych osobowych,

- prawo żądania sprostowania Pani/Pana danych osobowych ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania,

- prawo żądania usunięcia Pani/Pana danych osobowych, tylko w sytuacji, jeśli nie będziemy zobligowani przepisami prawa do ich przetwarzania,

-prawo do przenoszenia danych osobowych, tj. prawo otrzymania od nas danych osobowych, w ustrukturyzowanym, powszechnie używanym formacie informatycznym nadającym się do odczytu maszynowego. Może Pani/Pan przesłać te dane innemu administratorowi danych lub zażądać, abyśmy przesłali dane do innego administratora. Jednak zrobimy to tylko, jeśli takie przesłanie jest technicznie możliwe.

Skorzystanie  prawa cofnięcia zgody nie ma wpływu na przetwarzanie, które miało miejsce do momentu wycofania zgody.

8. Prawo wniesienia skargi do organu

Przysługuje Pani/Panu także prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego zajmującego się ochroną danych osobowych, tj. Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych.

9. Informacja na temat obowiązku podania danych

Pozyskiwanie danych osobowych jest niezbędne z celu wykonania usług medycznych. Podyktowane przepisami prawa dotyczącymi świadczenia usług medycznych. Niezłożenie danych przetwarzanych w tym celu uniemożliwi wykonanie usług medycznych

Podanie danych osobowych w celach marketingowych jest dobrowolne.

Standardy ochrony małoletnich w podmiocie leczniczym

Sekcja I. Postanowienia ogólne i definicje

  1. Niniejsze „Standardy ochrony małoletnich” (zwane dalej „Standardami”) określają zasady i procedury postępowania zapewniające bezpieczne relacje pomiędzy Małoletnimi, a personelem podmiotu leczniczego Przychodni Wielospecjalistycznej MD Clinic oraz zasady postępowania w przypadku stwierdzenia lub podejrzenia krzywdzenia Małoletniego.

  2. Standardy obowiązują wszystkich członków personelu, pacjentów, osoby towarzyszące pacjentom, w szczególności rodziców, opiekunów prawnych i faktycznych, a także inne osoby przebywające na terenie zakładu leczniczego.

  3. Użyte w niniejszych „Standardach ochrony małoletnich” pojęcia oznaczają:

  1. Standardy – niniejsze Standardy ochrony małoletnich;

  2. Przychodnia – podmiot leczniczy Przychodnia Wielospecjalistyczna MD Clinic, adres ul. Sienna 83/189, 00-815 Warszawa NIP: 7010270986, REGON: 142711389, numer księgi rejestrowej 000000028118;

  3. Małoletni – osoba, w tym pacjent, która nie ukończyła 18. roku życia;

  4. Niebieska Karta – procedura „Niebieskiej Karty”, o której mowa w ustawie z dnia 29 lipca 2005 r. o przeciwdziałaniu przemocy domowej (tekst jedn. Dz. U. 2024, poz. 424)

  5. Rejestr – Rejestr Sprawców Przestępstw na Tle Seksualnym, o którym mowa w ustawie z dnia 13 maja 2016 r. o przeciwdziałaniu zagrożeniom przestępczością na tle seksualnym i ochronie małoletnich (tekst jedn. Dz. U. 2023, poz. 1304 ze zm.);

  6. K.k. – ustawa z dnia 6 czerwca 1967 r. Kodeks karny (tekst jedn. Dz. U. 2024, poz. 17 ze zm.);

  7. K.r.i.o. – ustawa z dnia 25 lutego 1964 r. Kodeks rodzinny i opiekuńczy (tekst jedn. Dz. U. 2023, poz. 2809 ze zm.);

  8. Opiekun prawny – osoba sprawująca opiekę nad Małoletnim na podstawie obowiązku ustawowego, w tym rodzic lub inny przedstawiciel ustawowy;

  9. Opiekun faktyczny – osoba sprawująca faktyczną opiekę nad Małoletnim, pomimo braku obowiązku ustawowego;

  10. U.p.n. – ustawa z dnia 29 lipca 2005 r. o przeciwdziałaniu narkomanii (Dz. U. z 2023 r. poz. 172 oraz z 2022 r. poz. 2600 ze zm.);

  11. Pracownik – osoba wykonująca lub zamierzająca wykonywać obowiązki zawodowe w zakładzie leczniczym w ramach stosunku pracy lub stosunku cywilnoprawnego, w tym w szczególności umowy zlecenia, kontraktu B2B lub umowy wolontariatu;

  12. Krajowy Rejestr Karny – Krajowy Rejestr Karny, o którym mowa w ustawie z dnia 24 maja 2000 r. o Krajowym Rejestrze Karnym (Dz. U. 2023, poz. 1068 ze zm.)

  13. Kierownik – kierownik podmiotu leczniczego MD Clinic Przychodnia Wielospecjalistyczna;

  1. Za wdrożenie, realizację i nadzór nad wykonywaniem Standardów odpowiada Kierownik lub osoba przez niego upoważniona na piśmie. Postanowienia Standardów dotyczące Kierownika stosuje się odpowiednio do osoby upoważnionej, o której mowa w zdaniu poprzedzającym.

Sekcja II. Bezpieczne relacje pomiędzy małoletnim a personelem. Zachowania niedozwolone

1. Rekrutacja personelu

  1. Do wykonywania obowiązków zawodowych w podmiocie leczniczym, w tym w szczególności w zakresie kontaktów z małoletnimi, dopuszczone są wyłącznie Pracownicy, których dane nie zostały ujawnione w Rejestrze oraz niekarane za przestępstwa określone w rozdziałach XIX, XXV oraz art. 189a i art. 207 K.k. oraz przepisach u.p.n. lub za odpowiadające im przestępstwa przewidziane w przepisach prawa obcego.

  2. Przed dopuszczeniem Pracownika do wykonywania obowiązków zawodowych, a w przypadku zatrudnienia w ramach stosunku pracy, przed jego nawiązaniem, Kierownik:

    1. uzyskuje informację, czy dane Pracownika zamieszczone są w Rejestrze;

    2. żąda od Pracownika przedłożenia informacji z Krajowego Rejestru Karnego, a w przypadku Pracowników będących obywatelami innego państwa – informacji z rejestru karnego państwa obywatelstwa uzyskiwaną do celów działalności zawodowej lub wolontariackiej związanej z kontaktami z dziećmi.

  3. Przed nawiązaniem stosunku pracy lub rozpoczęciem wykonywania czynności zawodowych w przypadku stosunku cywilnoprawnego Pracownik zobowiązany jest złożyć oświadczenie o państwie lub państwach, w których zamieszkiwała w ciągu ostatnich 20 lat, innych niż Rzeczpospolita Polska i państwo obywatelstwa, oraz jednocześnie przedłożyć informację z rejestrów karnych tych państw uzyskiwaną do celów działalności zawodowej lub wolontariackiej związanej z kontaktami z dziećmi, zgodnie z załącznikiem nr 1 do Standardów.

  4. W przypadku, gdy prawo państwa obcego nie przewiduje wydawania informacji do celów działalności zawodowej lub wolontariackiej związanej z kontaktami z dziećmi, przedkłada się informację z rejestru karnego tego państwa, a w przypadku braku takiego rejestru – oświadczenie, zgodnie z załącznikiem nr 1 do Standardów.

2. Relacje pomiędzy personelem a Małoletnim

  1. Personel Przychodni buduje relacje z Małoletnimi z poszanowaniem ich praw oraz dóbr osobistych, w tym prawa pacjenta oraz prawa do intymności i prywatności.

  2. Przed udzieleniem świadczenia zdrowotnego Małoletniemu oraz  w trakcie jego udzielania Pracownik zobowiązany jest:

    1. udzielać Małoletniemu w sposób przystępny i zrozumiały niezbędnych informacji o celu, przebiegu oraz możliwych następstwach świadczenia zdrowotnego;

    2. zapewnić udzielanie świadczenia zdrowotnego w warunkach zapewniających poszanowanie intymności Małoletniego;

    3. zapewnienie obecności rodzica, opiekuna prawnego lub opiekuna faktycznego oraz udzielanie im niezbędnych informacji dotyczących stanu zdrowia Małoletniego;

    4. zadbać, by rodzic, opiekun prawny lub opiekun faktyczny nie utrudniał procesu udzielania świadczeń zdrowotnych (np. poprzez straszenie dziecka);

    5. reagować na wszelkie przejawy agresji fizycznej lub werbalnej wobec Małoletniego, w tym również ze strony rodziców, opiekunów prawnych lub opiekunów faktycznych;

    6. odmówić lub zaprzestać udzielania świadczeń zdrowotnych w przypadku, gdy z okoliczności, w tym zachowania Małoletniego lub osób mu towarzyszących, wynika, że udzielenie świadczenia może wywołać lub zwiększyć krzywdę Małoletniego, a względy zdrowotne się temu nie sprzeciwiają.

  3. Zabronione są:

    1. naruszanie integralności cielesnej Małoletniego w sposób i w zakresie nieuzasadnionym celem świadczenia zdrowotnego;

    2. wszelkie zachowania mogące budzić lęk, upokorzenie lub poczucie wstydu Małoletniego;

    3. wprowadzanie Małoletniego w błąd co do zakresu, celu i następstw udzielanych świadczeń zdrowotnych;

    4. dyskryminowanie Małoletniego z jakichkolwiek przyczyn, w tym ze względu na wiek lub stopień rozwoju;

    5. bagatelizowanie zgłaszanych przez Małoletniego potrzeb lub symptomów (np. bólu, lęku);

    6. utrwalanie, rozpowszechnianie i jakiekolwiek wykorzystywanie wizerunku Małoletniego bez uprzedniej pisemnej zgody jego przedstawiciela ustawowego.

3. Zasady korzystania z urządzeń elektronicznych z dostępem do sieci Internet

  1. Przychodnia nie udostępnia Małoletnim możliwości korzystania z urządzeń elektronicznych z dostępem do sieci Internet.

  2. Wszelkie przypadki niedozwolonego korzystania przez Małoletniego z sieci Internet przy wykorzystaniu sieci teleinformatycznej Przychodni Pracownicy zobowiązani są zgłaszać Kierownikowi.

Sekcja III. Zasady podejmowania interwencji w sytuacji podejrzenia krzywdzenia lub posiadania informacji o krzywdzeniu małoletniego.

  1. Krzywdzeniem Małoletniego są wszelkie przejawy przemocy fizycznej, psychicznej, ekonomicznej, seksualnej wobec Małoletniego, niezależnie od miejsca popełnienia, czasu trwania, intencji sprawcy, a także skutków i rozmiarów krzywdy wyrządzonej Małoletniemu.  W szczególności za przejawy krzywdzenia Małoletniego uznaje się:

    1. naruszenie integralności cielesnej Małoletniego, w tym uszkodzenie ciała, naruszenie czynności narządu ciała lub wywołanie rozstroju zdrowia;

    2. poniżanie, upokarzanie lub ośmieszanie Małoletniego;

    3. groźby kierowane wobec Małoletniego;

    4. praktyki manipulacyjne wobec Małoletniego;

    5. uniemożliwianie lub utrudnianie zaspokajania przez Małoletniego  podstawowych potrzeb życiowych (np. wyżywienie, ubranie, schronienie, edukacja);

    6. dyskryminowanie Małoletniego z jakichkolwiek przyczyn.

  2. W przypadku podejrzenia krzywdzenia Małoletniego lub uzyskania informacji o krzywdzeniu Małoletniego, Pracownik zobowiązany jest niezwłocznie powiadomić o tych okolicznościach Kierownika lub osobę go zastępującą. Informację należy przekazać w sposób zapewniający bezpieczeństwo i poufność danych oraz zabezpieczyć je przed dostępem osób nieuprawnionych.

  3. W przypadku, o którym mowa w ust. 2 Pracownik, który powziął podejrzenie o krzywdzeniu małoletniego lub uzyskał informację o krzywdzeniu, zobowiązany jest sporządzić pisemną informację zawierającą w szczególności:

    1. imię i nazwisko Pracownika,

    2. imię i nazwisko Małoletniego;

    3. imię i nazwisko oraz dane kontaktowe opiekunów prawnych albo opiekunów faktycznych Małoletniego;

    4. datę stwierdzenia okoliczności, o których mowa w ust. 1;

    5. opis stwierdzonych okoliczności;

    6. datę sporządzenia informacji;

    7.  wskazanie osoby, której udzielono informacji o okolicznościach, o których mowa w ust. 1.

  4. W przypadku, gdy okoliczności, o których mowa w ust. 2, zostały stwierdzone w trakcie lub w związku z udzielaniem Małoletniemu świadczeń zdrowotnych, Pracownik udzielający świadczeń dokonuje stosownej wzmianki w dokumentacji medycznej Małoletniego pacjenta.

  5. Na podstawie informacji, o których mowa w ust. 2, Kierownik lub osoba go zastępująca dokonuje weryfikacji uzyskanych informacji w szczególności poprzez:

    1. rozmowę z Pracownikiem;

    2. rozmowę z Małoletnim – w miarę możliwości oraz z uwzględnieniem wieku i stopnia rozwoju Małoletniego,

    3. rozmowę z rodzicami, przedstawicielami ustawowymi lub opiekunami;

    4. weryfikację dokumentacji, w przypadku gdy okoliczności, o których mowa w ust.1, zostały udokumentowane i znajdują się w dyspozycji Kierownika;

    5. zasięgnięcie, w miarę możliwości, opinii psychologa, prawnika lub innych ekspertów – pod warunkiem zapewnienia poufności danych Małoletniego oraz zobowiązania ww. osób do zachowania tajemnicy zawodowej.

  6. Po dokonanej weryfikacji Kierownik podejmuje decyzję o ewentualnym zainicjowaniu postępowania (postępowań) formalnoprawnego, w szczególności złożenia zawiadomienia o podejrzeniu popełnienia przestępstwa lub zawiadomienia właściwego sądu opiekuńczego.

  7. W przypadku podejrzenia, że osobą odpowiedzialną za wyrządzenie krzywdy Małoletniemu jest Pracownik, Kierownik niezwłocznie, niezależnie od pozostałych czynności podejmowanych w celu wyjaśnienia okoliczności sprawy, niezwłocznie odsuwa Pracownika od procesu udzielania świadczeń zdrowotnych Małoletniemu i zapewnia, by Pracownik nie miał pozostawał w kontakcie z Małoletnim do czasu wyjaśnienia sprawy.  W przypadku, o którym mowa w zdaniu poprzedzającym Kierownik wszczyna wewnętrzne postępowanie wyjaśniające w celu ustalenia podstaw i zakresu ewentualnej odpowiedzialności Pracownika oraz podjęcia dalszych działań prawnych wobec Pracownika, niezależnie od czynności podejmowanych w celu ochrony Małoletniego.

  8. Podejmując czynności, o których mowa w niniejszej sekcji Kierownik zobowiązany jest zapewnić, by postępowanie sprawdzające prowadzone było w sposób nienaruszający prawnie chronionych dóbr Małoletniego oraz innych osób, w tym w szczególności z zachowaniem bezpieczeństwa i poufności danych, a także zadbać, by dokonywane czynności w żaden sposób nie naruszały dobrostanu psychicznego Małoletniego.

Sekcja IV. Zasady postępowania i osoby odpowiedzialne za inicjowanie postępowań prawnych:

  1. W przypadku podejrzenia, że okoliczności stwierdzone w trybie określonym w Sekcji III mogą stanowić przestępstwo na szkodę Małoletniego, Kierownik zawiadamia o podejrzeniu popełnienia przestępstwa właściwą jednostkę organizacyjną prokuratury.

  2. Wzór zawiadomienia o podejrzeniu popełnienia przestępstwa stanowi załącznik nr 2 do Standardów.

  3. W przypadku podejrzenia, że dobro Małoletniego może być zagrożone Kierownik zawiadamia o takiej okoliczności sąd opiekuńczy właściwy ze względu na miejsce zamieszkania Małoletniego.

  4. Wzór zawiadomienia sądu opiekuńczego stanowi załącznik nr 3 do Standardów.

  5. Kierownik podmiotu leczniczego jest odpowiedzialny za wszczęcie procedury Niebieskiej Karty.

Sekcja V. Zasady ustalania planu wsparcia małoletniego po ujawnieniu krzywdzenia

  1. W przypadku ujawnienia krzywdzenia Małoletniego zgodnie z postanowieniami Sekcji III, Kierownik podejmuje działania w celu ustalenia planu wsparcia Małoletniego.

  2. Ustalając plan wsparcia Kierownik powinien uwzględniać przede wszystkim dobro Małoletniego oraz uwzględniać jego wolę.

  3. Przy ustalaniu planu wsparcia Małoletniego Kierownik może, w miarę możliwości, zasięgać opinii ekspertów, w tym psychologa i adwokata lub radcy prawnego.

Sekcja VI. Zasady przeglądu i aktualizacji Standardów;

  1. Kierownik lub osoba przez niego upoważniona dokonuje przeglądu Standardów i oceny ich stosowania nie rzadziej niż raz na 2 lata w celu zapewnienia ich dostosowania do aktualnych potrzeb oraz zgodności z obowiązującymi przepisami prawa.

  2. W razie konieczności aktualizacji Standardów, Kierownik lub osoba przez niego upoważniona, zapoznaje personel placówki z treścią zaktualizowanych Standardów.

Sekcja VII. Przygotowanie personelu do stosowania Standardów

  1. Kierownik lub osoba przez niego upoważniona zapoznaje personel o treści Standardów niezwłocznie po ich ustaleniu.

  2. Każdy z Pracowników zobowiązany jest do zapoznania się z treścią Standardów oraz do ich stosowania. Naruszenie Standardów stanowi ciężkie naruszenie obowiązków Pracownika i może stanowić podstawę rozwiązania umowy o pracę lub umowy cywilnoprawnej.

Sekcja VIII. Zasady i sposób udostępniania małoletnim oraz ich rodzicom albo opiekunom prawnym lub faktycznym  standardów do zaznajomienia się z nimi i ich stosowania

  1. Kierownik udostępnia Standardy Małoletnim, Opiekunom prawnym oraz Opiekunom faktycznym do zaznajomienia się i ich stosowania poprzez umieszczenie w miejscu ogólnodostępnym w miejscu udzielania świadczeń zdrowotnych oraz na stronie internetowej placówki.

  2. Wersja skrócona Standardów, przeznaczona dla Małoletnich, stanowiąca załącznik nr 4 do Standardów, udostępniana jest w sposób określony w ust. 1.

  3. W trakcie pierwszej wizyty w zakładzie leczniczym Pracownik punktu obsługi pacjenta/rejestracji informuje Małoletniego, Opiekuna prawnego lub Opiekuna faktycznego o stosowaniu w placówce Standardów oraz o możliwości zapoznania się z nimi w sposób określony w ust. 1.

Sekcja IX. Przyjmowanie zgłoszeń o zdarzeniach zagrażających małoletniemu i udzielanie wsparcia małoletniemu. Sposób dokumentowania i zasady przechowywania ujawnionych lub zgłoszonych incydentów lub zdarzeń zagrażających dobru małoletniego

  1. Zgłoszenia o zdarzeniach zagrażających Małoletniemu przyjmuje Pracownik punktu obsługi pacjenta/rejestracji lub Pracownik udzielający świadczeń zdrowotnych Małoletniemu.

  2. Ujawnione lub zgłoszone incydenty lub zdarzenia zagrażające dobru Małoletniego przechowywane są w siedzibie Przychodni.

  3. W przypadku, gdy zdarzenia lub incydenty zagrażające dobru Małoletniego dotyczą udzielanych świadczeń zdrowotnych lub pozostają w związku z ich udzielaniem albo mają istotne znaczenie dla przebiegu procesu diagnostycznego lub leczniczego, Pracownik udzielający świadczeń zdrowotnych dokonuje stosownej wzmianki w dokumentacji medycznej Małoletniego.

  4. Dokumentacja dotycząca ujawnionych lub zgłoszonych incydentów i zdarzeń zagrażających dobru Małoletniego przechowywana jest przez okres 10 lat. W przypadku, o którym mowa w ust. 3 dokumentacja dołączana jest do dokumentacji medycznej i przechowywana przez okres przechowywanie dokumentacji medycznej.

  5. Po upływie okresu przechowywania dokumentacja jest niszczona w sposób uniemożliwiający identyfikację osób, których dotyczy.

Sekcja X. Postanowienia końcowe

  1. Standardy wchodzą w życie z dniem 15.08.2024

  2. Każdy Pracownik zobowiązany jest do zapoznania się ze Standardami i do ich stosowania.

  3. Wszelkie zmiany do Standardów wprowadza Kierownik. Postanowienia pkt 2 stosuje się odpowiednio.