mgr Aleksandra Karwowska
Aleksandra Karwowska neurologopeda, dyplomowany specjalista wczesnej interwencji logopedycznej.
Certyfikowany diagnosta ADOS-2, pedagog specjalny, wykładowca akademicki.
Doświadczenie zawodowe zdobywała przez lata pracy w ośrodkach diagnostyczno-terapeutycznych oraz placówkach medycznych. Jest współautorką książki „GORA – Gesty Obrazujące Ruchy Atykulatorów”, a także licznych artykułów poświęconych profilaktyce, terapii logopedycznej oraz wczesnej interwencji. Uczestniczyła w adaptacji i walidacji polskich wersji narzędzi do diagnozowania zaburzenia ze spektrum autyzmu: ADOS-2 i ADI-R. Swoją wiedzą dzieli się ze studentami jako wykładowca akademicki.
Mgr Aleksandra Karwowska zajmuje się:
- pacjentami z zaburzeniami komunikacji o różnej etiologii,
- zaburzeniem ze spektrum autyzmu,
- pacjentami z zaburzeniami artykulacji,
- opóźnionym rozwojem mowy,
- wczesną interwencją logopedyczną,
- wspomaganiem rozwoju dziecka z grupy ryzyka okołoporodowego,
- oceną wędzidełka języka.
Edukacja:
Wybrane kursy i szkolenia:
- Szkolenie ADOS-2 i ADI-R
w ramach projektu naukowego realizowanego przez Wydział Psychologii Uniwersytetu Warszawskiego pt. Adaptacja i walidacja polskiej wersji ADOS-2 i ADI-R – narzędzi służących do diagnozowania zaburzeń ze spektrum autyzmu i monitorowania postępów w terapii osób nimi dotkniętych – dla celów standaryzacji procesu diagnostycznego
- Szkolenie Monitorowanie rozwoju niemowląt i małych dzieci w Polsce w kierunku Spektrum Zaburzeń Autystycznych: The Social Attention and Communication Study – Revised (SACS-R)
- Szkolenie „Stosowanie Profilu Psychoedaukacyjnego, Wydanie 3, Wersja polska (PEP-3-PL) w diagnozie funkcjonalnej dzieci ze spektrum autyzmu”
- Szkolenie podstawowe z zakresu programu rozwoju komunikacji MAKATON
- Szkolenie całościowe zaburzenia rozwoju – ich przyczyny i diagnostyka oraz obserwacja, ocena i planowanie terapii
- Specjalistyczne Warsztaty Neurologopedyczne Wczesne wspomaganie funkcji oralnych dziecka w świetle koncepcji NDT-Bobath
- Kurs fizjoterapia w neonatologii
Wybrane publikacje:
- Karwowska A. (2020): Terapia logopedyczna dziecka z ASD z nadwrażliwością lub podwrażliwością dotykową obszaru orofacjalnego, w: Kwasiborska-Dudek J., Emiluta-Rozya D. (red.) Diagnoza i terapia logopedyczna małego dziecka z zaburzeniem ze spektrum autyzmu (ASD), Wyd.APS, Harmonia Universalis, s. 349-360
- Karwowska A. (2020): Wykorzystanie gestów obrazujących ruchy artykulatorów ©GORA w terapii logopedycznej dziecka z ASD, w: Kwasiborska-Dudek J., Emiluta-Rozya D. (red.) Diagnoza i terapia logopedyczna małego dziecka z zaburzeniem ze spektrum autyzmu (ASD), Wyd.APS, Harmonia Universalis, s. 393-404
- Lorens G., Karwowska A., Więcek-Poborczyk I. (2017): ©GORA – Gesty Obrazujące Ruchy Artykulatorów (monografia współautorska), Harmonia Universalis, Gdańsk
- Lorens G., Karwowska A. (2017): ©GORA – Gesty Obrazujące Ruchy Artykulatorów, w: Pluta-Wojciechowska D., Sambor B. (red.) LOGOPEDIA XX wieku, Współczesne tendencje w logopedii, Harmonia Universalis, Gdańsk, s. 375-386
- Lorens G., Karwowska A. (2017): Fenomen dotyku we wczesnej interwencji logopedycznej, w: Myszka A., Bieńkowska K. (red.) Głos – Język – Komunikacja 4. Funkcjonowanie społeczne osób z problemami komunikacyjnymi, Uniwersytet Rzeszowski, Rzeszów, s. 107-116
Wybrane konferencje:
- Bieńkowska K. I., Jedlińska A., Karwowska A. : Współpraca zespołu w procesie kwalifikacji do wszczepienia implantu ślimakowego, 2019, XVI Ogólnopolska Konferencja Logopedyczna pt. Interdyscyplinarność w logopedii – konieczność czy nadmiar? 2019,
- Więcek-Poborczyk I., Lorens G., Karwowska A. : GORA (Gesty Obrazujące Ruchy Artykulatorów) – metoda wspomagająca terapię logopedyczną, 2019, VIII Rzeszowska Sesja Logopedyczna „Kiedy język giętki nie umie powiedziec tego, co pomysli głowa” – metody alternatywnej komunikacji w terapii logopedycznej 2019
- Lorens G., Więcek-Poborczyk I., Karwowska A. : Gesty GORA© – metoda wspomagająca terapię logopedyczną, 2017, Akademia Pedagogiki Specjalnej , XV Ogólnopolska Konferencja Logopedyczna pt. Logopedia – tradycja i perspektywy rozwoju 2017
- Karwowska A., Lorens G. : Fenomen Dotyku we Wczesnej Interwencji Logopedycznej, 2016, V Rzeszowska Sesja Logopedyczna 2016