Diabetolog

Diabetologia jest dziedziną medycyny zajmującą się leczeniem jednej z najczęstszych chorób metabolicznych XXI wieku – cukrzycy. Choroba ta wynika ze względnego lub bezwzględnego niedoboru insuliny w organizmie. Może wystąpić w każdym wieku – również u dzieci. Insulina, produkowana przez trzustkę, jest najważniejszym hormonem regulującym przemianę materii. Jej niewłaściwe działanie lub zbyt mała ilość uniemożliwia wychwytywanie glukozy przez komórki, co skutkuje zwiększonym poziomem cukru we krwi (hiperglikemią).

Hiperglikemia przyczynia się do zmian w wielu narządach. Nieleczona cukrzyca może mieć bardzo poważne konsekwencje przewlekłe: zaćma, niewydolność nerek, stopa cukrzycowa, zawał serca czy udar mózgu. Jeśli poziom glukozy jest bardzo wysoki mogą wystąpić powikłania ostre (śpiączka ketonowa). Jest to o tyle istotne, że część osób prawdopodobnie nawet nie wie, że choruje, podczas gdy poziom glukozy w ich krwi stale wzrasta. Typowymi objawami mogącymi świadczyć
o hiperglikemii są: uczucie pragnienia, duża ilość oddawanego w ciągu dnia moczu, senność.

Celem diabetologów w opiece nad pacjentem z cukrzycą jest zatem optymalne jej leczenie, tak by z jednej strony unormować glikemię, a przede wszystkim zmniejszyć ryzyko wystąpienia groźnych powikłań przewlekłych jak i ostrych (śpiączka ketonowa, hipoglikemia).

dr Alicja Milczarczyk

specjalista chorób wewnętrznych, diabetolog                                  więcej

godz. przyjęć: czwartki 16:00 – .18:00

.